lördag 30 mars 2013

Rökeri på 70-talet

Idag när min mamma och jag var vid Stureplan gick vi förbi en Cigarrbutik och då började hon att prata om hur coolt det var att ha en snygg bordständare på 70-talet och då tänkte jag hur ocoolt det är att ha en idag. Nästan ingen röker inne längre, när jag växte upp på 70-talet rökte alla inne och i bilen. Det värsta var när mamma och pappa rökte i bilen, vi var 3 syskon som satt bak i en bubbla med ansiktena tryckta mot vädringsfönstret (eller vad det hette). Kom även att tänka på hur vidrig snurraskkoppen var, lukten var vidrig. Märkligt att jag började röka med alla dessa trista barndomsminnen, men sedan 75 månader och 29 dagar så är jag rökfri.

Bild lånad från tobakskungen.se

9 kommentarer:

BP sa...

Alltså dessa askkoppar är härliga med sina glada färger. Håller med att de är äckliga att använda som sådana och jag har aldrig ägt en så'n. Japp, detta sagt av en rökare!
Å butiken vid Stureplan har också en extrem hög kultfaktor!

dianasdrömmar sa...

Fy domdär minns jag...kram Diana

Browneyedgirl sa...

Dom där minns man, har dock aldrig rökt och vill inte börja =)
Hoppas du mår fint och njuter av helgen. Kramen

Camilla sa...

Grattis till alla dina rökfria dagar!
Kram!

♥ Sojka ♥ sa...

Vilka minnen! Men det fanns också på 80 talet kan jag intyga och jag kunde till och med köpa cigg till mamma i början på 90 talet! =O Galet!

Jenny sa...

Minns att vi hade ett väggfast askfat på toaletten. Yikes

Guldkryckan sa...

Har ju rökt sen jag var 6 år då jag stal lite tobak och drog ut en sida ur bibeln för att rulla en cigg.
Smög ner bakom min leksaksbutik i hamnen och rökte varpå affärsinnehavanen kom ut o skällde ut mig..haha..jo...men jag fortsatte..dum som jag var..och ännu är trots ett halvårs uppehåll...men så kan de va..ha en fin eftermiddag.

Agneta sa...

Usch... tänk att man inte förstod hur farligt det var! Så många människoliv som gått och går till spillo.

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Usch haha nostalgi dock.. har en sådan bakom huset för rökande gäster..:D

Kram Izabell