måndag 4 mars 2019

Bananens dag

Idag uppmärksammar vi bananen som har sin dag idag. Här kommer lite bra-att-veta-fakta om bananen:
Bananen är ingen frukt utan ett bär
Världen över konsumeras ca 100 miljarder årligen
I Sverige äter vi 19 kg per person och år
1909 importerades de första bananerna till Sverige
Banansplit är en populär dessert och har funnits i över 100 år.

På mitt arbete får vi 3 fruktkorgar 2 gånger i veckan och bananerna är absolut det populäraste bäret i de korgarna, för de tar slut på 2 röda ;)

En banan från kontorets fruktkorg

3 kommentarer:

BP sa...

Att bananen är ett bär visste jag inte. Ett konstigt sådant kan jag tycka;-) Å jag tillhör då inte befolkningen som äter 19 kilo bananer per år. Jag tycker bananer växer bara i munnen.

FrkM sa...

Bananer är bäst :)

Daniel sa...

Hej Susanne!
Stort tack för att du uppmärksammar Sveriges egen banandag.
(Instiftad av mig och Bananklubben 2017.)

Alla dagar borde vara banandagar, så man kan få uppmärksamma denna underbara frukt och samtidigt sprida glädje.
Och fortsätt gärna att ge era medmänniskor ett stort "bananleende". 🍌

Mvh..
Daniel