lördag 12 oktober 2019

Upp med händerna

Jag följer en grupp på FB som heter Vi som var unga på 70- och 80 talet. Härom dagen hittade jag ett inlägg om ett tv-program från 1975 som hette Upp med händerna. Upp med händerna var ett tv-program där man fick lära sig teckenspråk.Till tv-programmet kunde man köpa ett kortspel, som kompletterade programmet. Jag gillade detta program intensivt och kommer ihåg en massa tecken. När jag gick i gymnasiet så gjorde jag ett specialarbete om teckenspråk där jag bl a var på besök på Dövas hus.


5 kommentarer:

BP sa...

Vilket bra program. Inte dumt att göra nåt liknande idag faktiskt.
Kunde "barnteckenspråk" som vi lekte med när vi var liten, alltså då man formade varje bokstav med fingrarna. Men riktigt teckenspråk har jag aldrig kunnat.

Guldkryckan sa...

Har ett svagt minne av något sådant på tv...fast då var jag bara sex år så kanske jag minns fel.
Teckenspråk var något jag funderade på att lära mig en gång i tiden...hade en arbetskollega som var döv men vi klarade oss ändå så det blev inget av med någon utbildning...men en intressant grej att ev lära sig är det ju.

Nu tittar jag aldrig på SVT så jag hade säkert missat det ändå om de sände något sådant idag...men jag hoppas de drar igång något sådant ändå.

Ha det fint nu.

Lars Thim sa...

När jag på 70-talet var liten hade vi en Upp Med Händerna-kortlek hemma, så när jag för några år sedan hittade en på loppis köpte jag den av ren nostalgi. Dock var den inte komplett så jag har hållt utkik efter ytterligare en för att kunna komplettera, och det skedde idag. :-)

Nu har jag således en komplett lek så jag började googla efter mer information... dels fann jag att tv-serien (tv-serierna?) ligger på Öppet Arkiv, men (dessvärre... eller inte, faktiskt!) upptäckte jag även här på din blogg att det finns upp YTTERLIGARE en kortlek "Upp Med Händerna Igen", så nu får jag fortsätta söka! :-) Hoppas jag hittar så jag får med allt tryckt material!

Spännande värre!

Anonym sa...

Vilken nostalgi! Jag tror jag kommer ihåg var jag köpte mitt! Tack för allt sånt här som till slut går att hitta på nätet. Hans 67

Anonym sa...

Kommer ihåg kortleken var slut överallt tjatade på mamsen så vi åkte desperat till andra sidan stan och hitta en till slut.