måndag 6 februari 2017

Semikolonets dag

Idag uppmärksammar vi semikolonet, dagen uppmärksammas för att påminna oss om hur viktigt semikolonet är för vårt skrivspråk och påminna oss om det glömda tecknet.
Under 80-talet under skrivmaskinstiden så krävdes tre tangenttryckningar för att skapa ett semikolon och eftersom det var så himla jobbigt så slutade man att använda semikolon. Därför tror man att vi idag är osäkra på när semikolon ska användas och när det istället ska vara kommatecken,
Jag använder semikolon mest när jag ska göra en flirtande smiley ;)
När använder du semikolon?



3 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! Använder också semikolon mest/uteslutande för mina smileyn. Gillar inte semikolon i böcker eller rapporter. Lite förlegat tycker jag.

anettan sa...

Oj, den har jag aldrig använt. Kram Anette

FrkM sa...

Hm jag använder det ibland... men googlade nu och ska sluta med det då jag använder det fel. haha. Eller så får jag lära om...