torsdag 16 februari 2017

Studiebesök på Citybanan

I tisdags var vi på mitt jobb på ett spännande studiebesök Citybanan. Här kommer lite fakta om Citybana och ett gäng med bilder.
1871 byggdes 2 spår genom Stockholm. Då gick det det 10 tåg per dygn.
Idag går det 550 tåg per dygn, fortfarande på 2 spår.
250 000 resor gör stockholmare med pendeltåg varje dag.
60% av alla tåg genom Stockholm är pendeltåg.
14 bussar eller 625 bilar krävs för att ta lika många resenärer som pendeltåg.
6 km lång är tunneln för pendeltågstrafik.
5 minuter blir restiden mellan Stockholm Odenplan och Stockholm Södra.
1,8 km rulltrappor har byggts.
Pendeltågstrafiken kommer inte stanna uppe vid centralen och får en egen stations som heter Stockholm City.









Hela perrongen är inglasad och tågets dörrar kommer att landa t ex vid denna glasdörr



Mycket konst kommer pryda stationen

Låååånga rulltrappor


8 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Tack för rundvandringen och all intressant fakta! Gillar den ökade säkerheten med inglasade perronger! 🖒

BP sa...

WOW! Här är jag som sagt sååååååå himla avis. Den visningen hade jag velat vara med på. Älskar sådana guidningar. Bonus - att se många bekanta ansikten och Rolfs(?) ryggtavla.

PS. Ska nog kontakta företagets panschisförening och föreslår att den ordnar en guidad tur för oss "gamlingar". Då kan man till och med testa om hissarna fungerar, då några av våra gamla kollegor antingen går med käpp eller sitter i rullstol. DS.

Susjos sa...

Wow vilken rundvandring! Jag som åker pendeltåg kommer alltså att komma till denna nya station när jag ska in till stan ( från Solna ..hihi, det går bergis lite bussar in till stan också...mycket som jag måste ta reda på) Det ser i alla fall fräscht ut!

Karins ordöverflöd sa...

Ser fint ut ...Tänker hur det kommer att se ut när det kryllar av stressade stockholmare... Hoppas någon hinner stanna upp och inse hur privilegierade de är med all denna service. (blickar ut och ser inte en enda buss i sikte, bara servicelinjen... förresten så kommer den om 3 timmar)

Villa Freja sa...

Gillar det där säkerhetstänket med glasväggar. Borde vara så överallt.

Guldkryckan sa...

En guidad tur som heter duga det...hade jag velat vara med på.
Som göteborgare är man ju inte van vid att åka så mycket under mark varvid jag föll pladask för det vid min resa dit förra sommaren.
Tunnelbana är minst lika fint som våra spårvagnar...jo...jag åkte era spårvagnar också...fina de med :)
Fast här har vi inga konduktörer som går runt i vagnen...tyvärr.

Fin tur där...bara att gratulera.

Ha de fint.

FrkM sa...

Vad skoj!
Det här blir ett lyft för spårtrafiken i Stockholm!

dianasdrömmar sa...

Tack för rundvandringen kram