fredag 24 november 2017

Pinjekotte

Häromdagen när jag var och handlade i min butik, så hittade jag pinjekottar bland grönsakerna. Det var första gången jag sett en pinjekotte. Har fått lära mig att i en pinjekotte gömmer det sig 60-80 pinjenötter. För att komma åt pinjenötterna, ska man lägga pinjekotten på en varm plats och efter ca 4 veckor börjar kotten att knirra och knastra för att sedan öppna sig och skjuta iväg kärnor. Varje kärna är omgiven av ett svart skal som man sedan knäcker.
Ångrade att jag inte köpte en för det hade varit skoj och sett denna process.


3 kommentarer:

BP sa...

Dom har jag sett hos min lokala ICA. Å bruksanvisningen stod bredvid. Kul att affärerna tar in lite mera "exotiska" grejer. Köpte den dock inte heller - för lång mognadsprocess;-)

FrkM sa...

Oj, då vet jag nästa gång jag ser en sådan att de ska med hem :)

dianasdrömmar sa...

Cool kram