torsdag 18 april 2019

Vem kommer med påskäggen?

Hittade denna intressanta lista och vem som kommer med påskäggen, så den delar jag gärna med mig av.

  • I Tyrolen och i kanadensiska Quebec är det hönan
  • I Schweiz är det göken
  • I Finland är det trollen
  • I Tyskland och USA är det Påskharen
  • I området kring Alsace är det storken eller påskharen
  • I Tjeckien binder unga män en kvast med färggranna band. Sen går de runt och viftar med den mot unga kvinnor och tigger ägg eller något gott att äta
Trevlig Påsk!



5 kommentarer:

BP sa...

Den listan var så rolig att jag har knyckt den och länkat till dig:-)
Glad Påsk!

Guldkryckan sa...

Tjeckien tilltalade mig mest...jag och mat...ja herrejösses :)

Ha en fin Påsk.

Mittgodastefinaste sa...

Trollen var ju lite kul!!

Hoppas att du haft en fin påsk!

Kram Jenny

Susjos sa...

Haha, vilken rolig info!
Hoppas påsken har varit bra...!

Susanne ❤️ sa...

Underbar liten lista och vi verkar fira allt lite hur som helst men mest galna var nog trollen haha
KRAM