tisdag 27 september 2011

Brevvänner

Kom in i  slutet av tv-programmet Vad hände med ? Där pratade de om brevvänner och genast kom jag att tänka på mina brevvänner som jag hade under 70-talet. Jag satte in en annons i Hemmets Veckotidning 1974 och fick ett massa svar och en hel del av dem "pennfajtades" (som det hette då) jag med under många år. Jag har fortfarande kontakt med en tjej Rosie, idag blir det typ ett julkort. Jag och Rosie träffades några gånger.
Jag hade en brevvän i japan oxå. En annan sak som var roligt med att ha brevvänner var att köpa fina brevpapper, det fanns brevpapper som t o m doftade.
Hade du några brevvänner?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka minnen som kom tillbaka nu, hade massor av brevvänner. Nu är det bara räkningar som dimper ner i brevlådan =S
Ett mail ger inte samma känsla som ett riktigt brev.

Malla sa...

jag hade massor av brevvänner! det var superkul och som man skyndade sig till brevlådan för att se om det var ngn post :D

Mina dagar sa...

Åh, ja nu kommer jag ihåg hur himla kul det var att gå och köpa nytt brevpapper. Man kunde stå där och välja i evighet.
Jo visst Pennfajtades jag!
Jag har sparat många av dom brev jag fått:)

Kram Susanne
/Eva

4U2 sa...

Har massor med brev sparade, nu blir det mejl och sms som snart deletas bort ... rätt tråkigt.

Carina Sjölund sa...

Visst hade man många brevvänner i sin ungdom. Tyckte det var så roligt att köpa fina brevpapper :)
Men idag har det liksom kommit bort, nu är det bara fb som gäller!
Kramen♥

Jenny sa...

JoChoser hade jag brevvänner. Men jag var nog oftast en tråkig brevvän som dröjde mellan breven. Och slutade skriva. Men en och annan stammis hade man.
Sen tappade jag mina.
Coolt att se att det finns ni som ännu har kontakt med era brevvänner.

BP sa...

Jodå, det var på den gamla, goda tiden då man hade något som kallas för handstil!!! Hade en brevvän i Paris som ledde till att hon/jag blev utbytesstudenter. Roliga minnen:-)

♥ Carina ♥ sa...

Jag såg också det där programmet :)

Visst har jag haft brevvänner. Bl.a en tjej i Australien som heter Tracey. Vi pratade faktiskt i telefon också en gång. Hon ringde ett år när jag fyllde år. Nuförtiden har vi tyvärr ingen kontakt...
Kram

Petra sa...

Vilken nostalgi jag fick nu. Hade massvis med brevvänner och älskade att köpa nya brevpapper.
Kram

Joanna Björkqvist sa...

Jag har haft flera brevvänner när jag var liten, men det allra roligaste var att jag brevväxlade med en tjej i Kenya när jag var 13-16 år. Sedan tappade vi kontakten, tyvärr.

För ett par år sedan hittade jag en tjej i USA med samma ovanliga namn så jag chansade och mejlade henne och det VAR hon! Hon hade flyttat dit! Så nu hörs vi av igen då och då och det är ju så himla roligt!!!!

Anonym sa...

Jäpp! Visst hade jag brevvänner :-)
Fast jag har ingen kontakt med dom idag...

Maine sa...

you bet! många brevvänner och massor av olika brevpapper! :) kommer ihåg att det längst ner på sidorna i Kalle Anka-tidningen fanns annonser om brevvänner...

Pernilla sa...

Ja herregud, det var tider det, undra när man skrev ett brev senast?