måndag 9 februari 2015

Herrängens Gård

På andra sidan Långsjön på Stockholms kommun (jag bor på Huddinge kommuns sida) så finns ett ställe som heter Herrängens Gård och eftersom jag gillar historia och gärna delar med min av min kunskap så kommer här info om Herrgårdens Gård.
Herrängens Gård har anor från 1600-talet då det var ett torp, Isabergstorpet, som tillhörde Långbro Gård. 1747 blev dåvarande torparen tvungen att lämna torpet till Rådman Gustav Johan Ruth. Han ändrade namnet på ängen till Herrängen och rev torpet och byggde ett nytt boningshus. Den nya arrendatorn lät Herrängens Gård bli ett sommarnöje åt välbeställda personer från Stockholm.
Mer finns att läsa här vad som hände fram tills idag.
Idag kan man hyra Herrängens Gård för konferens , bröllop, dop, fester. Det finns även ett fik där med en massa gott. Just nu renoveras Herrängens Gård, 1:a bilden tog jag igår där ni ser alla inplastade husen. Till sommaren ska allt vara klart.



5 kommentarer:

Frk M sa...

Tack för tips!

Finns det gångväg runt hela långsjön? Eller den kanske är för stor för det :0

Borde veta mer om den jag...

Camilla sa...

Då kanske man ska åka dit då. För det blir nog en tripp till Stockholm till sommaren :)
Kram!

dianasdrömmar sa...

Mysigt kram Diana

BP sa...

Kul att du delar med dig! Å du, trots att husen är inplastade så är bilden en av dina allra bästa du tagit. Motsolsfotografering är inte enkelt att få till ska du veta, men du lyckades till 100%!

Anonym sa...

Härlig vinterbild