torsdag 5 februari 2015

Spökslottet

Kom och tänka på en annan historisk byggnad som jag måste dela med. Jag går förbi Spökslottet varje dag på väg till mitt arbete. Spökslottet ligger på Drottninggatan 116,
Spökslottet som egentligen heter Schefflerska Palatset uppfördes som ett sommarresidens omkring 1700, sedan 1830 känt som Spökslottet,
Det har pratats om spöken i och utanför slottet sedan  1700-talet. Det har hörts konstiga ljud, mystisk musik och sång, speglar och fönster har gått i kras. En grav har hittats i parken, vilken grävdes upp 1907 och vars innehåll flyttades till en kyrkogård. Vill du veta mer, klicka här.

Bild lånad från Wikipedia

4 kommentarer:

BP sa...

Jo då, spökslottet har jag gått förbi ett antal gånger. Har t o m fotat det, vilket du uppenbarligen också gjort... någon gång under sommaren. Tack för en blå himmel, den behövdes:-)

Frk M sa...

Huset ger mig alltid lite känsla av gammal skolbyggnad i en stad.

Kicki sa...

Spännande med spökslott!!

Browneyedgirl sa...

Jag tycker det är spännande med slott, vackra som bara den och samtidigt kusliga :)
Kram och njut av fredag