torsdag 26 februari 2015

Sportlov


Nu vet jag varför vi har Sportlov i skolan och det ska jag dela mig av.
Sportlovet har sitt ursprung i det så kallade Kokslovet som infördes 1940 för att spara på uppvärmningen av skolorna. Under 1950-talet fick eleverna ledigt för att minska sjukdomsspridning. Eftersom smittorisken i de små skolorna på landet ansågs liten fick de lov först i slutet av årtiondet, Benämningen Sportlov väste fram under 50- och 60-talet eftersom tanken var att barnen skulle motionera och hålla sig friska.


4 kommentarer:

BP sa...

Ja, med tanke på att influensan härjar just vid den här tiden så börjar jag förstå att sjukdomsspridning av en anledning för lovet...

Frk M sa...

Alltså ibland undrar man hur det är fatt med det här landet :)

Det är ju inte så längesedan och att man så sent som man resonerade på det här sättet.

Sen tycker jag väl att alla behöver lite ledigt då och då så sportlovet ska behållas som en välbehövd paus. Synd bara att jag inte har något nu är man tänker efter :)

Susjos sa...

Va kul att få veta lite om sportlovet! :-)

Anita sa...

Aldrig vetat faktiskt :)