onsdag 31 mars 2010

Kapten Elin

Idag på lunchen satt vi och pratade om Påsken, Det pratades om Jesus och häxor. Lasse berättade om den största häx A-kändisen hette Kapten Elin. Kapten Elin har varit totalt okänd för mig fram till idag. Nyfiken som jag är, så sökte jag på Wikipedia.
Lite kortfattat så säger Wikipedia så här:
Kapten Elin död 1672, var namnet för den mest kända av offren för häxprocesserna i Sverige under Det stora oväsendet 1668-76. Hennes verkliga namn var Helga i Pilanna, men hon är i historien identifierad och känd under namnet Kapten Elin. Hon kallades också för Hollands-Kerstin.

Varje dag lär man sig något nytt =)


4 kommentarer:

BP sa...

Alltid glad att kunna öka på allmänbildningen av bloggkompisarna. Läste om Kapten Elin på din blogg (har inte hunnit läsa hela bloggen än...) å då tänkte jag omedebart på DEN Elin - Sjurgårdstjejen alltså. Konstig hjärna man har;-)

PS. Himla kul blog och skitsnygg son. Bra jobbat;-) DS

Susanne sa...

Hos mig med, men det beror nog på att det är den enda Elin jag känner. Men jag tycker att Elin är en av de roligaste och tuffast jag känner ;)

kapten elin sa...

kul att du lärt dig folksägnen :) här i gbg är vi t o m så pass fascinerade av kapten elin att vi namngivit vårt band efter henne! fortsätt forska! kram från (bandet) kapten elin!

Susanne sa...

Jag ska fortsätta forska om kapten Elin.En mycket spännande kvinna. =)