torsdag 11 mars 2010

Resfeber????


Vad är resfeber? Tror att jag har hört meningen Har du resfeber? typ 54 gånger denna vecka. Jag är så lyckligt lottad att jag har ingen aning om vad det är. En sak vet jag iaf och det är att Birgitta har resfeber. Hon är alldeles knasig, igår frågade hon ifall jag kunde engelska???? Resfebern måste ha nått sin topp ;) Har börjat fundera på ifall man måste få resfeber och hur yttrar sig det mer än Birgittas knasiga uttalanden.
Sökte på ordet Resfeber och fick följande svar från Svenska Akademins Ordlista
feberaktig) oro l. spänning inför förestående (av)resa (särsk. i uttr. ha(va) res- feber); äv. allmännare: (brinnande) iver l. åtrå efter att företaga (en resa l.) resor; äv. oeg. l. bildl.
Hmmm jag blev inte klokare......

På vardguiden.se (det måste ju vara en sjukdom?):
Din sökning på "resfeber" gav inga träffar
Menade du rosfeber?
Vad är Rosfeber?
Rosfeber är en infektion i huden som oftast orsakas av bakterier som tränger igenom huden där den är skadad på grund av sår, sprickor eller eksem. Svullen, varm och ömmande hud med en tydlig rodnad som sprider sig snabbt kan vara tecken på rosfeber. Kontakta vårdcentralen om du misstänker rosfeber. Infektionen är allvarlig, men kan behandlas med antibiotika.

Fyyyy, Näe det där vill jag inte bli drabbad av. Nu lägger jag ner efterforskningen av vad resfeber egentligen är, tar mig ett glas vin och börjar packa.
Snart ringer Birgitta och då kan jag höra ifall hon har fått fler symptomer av sin resfeber.

Kramar

Inga kommentarer: