måndag 19 september 2011

Internationella piratdagen

I dag är det Internationella piratdagen, vilket innebär att vi ska prata som pirater. Pirater pratar väl Rövarspråket. Kollade med Wiki om rövarspråket, detta lärde jag mig:

  • Är ett "enkelt" kodspråk. Man lägger ett kort o efter varje konsonant och samma konsonant igen.
  • Blev populärt med Astrid Lindgrens romaner om Kalle Blomqvist.
  • Idé till rövarspråket kom från Sture Lindgren (make till A), som använde språket som barn.
Kan du rövarspråket?


6 kommentarer:

Gafflan sa...

Jojapoppop!

BP sa...

Oooops, nej piratspråk kan jag inte om intr tyska räknas;-)

Carina Sjölund sa...

Rövarspråket är faktiskt ingenting jag lärt mig :)
Ha en fin dag!
Kramen♥

4U2 sa...

Tyvärr men låtsas vara rövare kan jag :)

Anonym sa...

Jojagog kokanon =)
Tack vännen för ditt stöd <3

Anonym sa...

Haha, kom på när jag skulle lära en vän rövarspråket (då var vi vuxna). Förklarade först vad det gick ut på och sa att jag skulle börja med en färg.
- gogulol
- Gil är väl ingen färg???

LOL! eller hmm lol blir bara L på rövarspråket va ;)