torsdag 1 april 2010

Blåkulla



Jaha Då var det dags att damma av kvasten... Idag har jag funderat över vad Blåkulla egentligen är.
Hittade följande fakta om Blåkulla:
I gammal folktro är blåkulla är en mystisk plats dit häxorna färdas på skärtorsdagen eller valborgsmässoafton. Exakt vad de gör där vet man inte. Men enligt de flesta historier så festar de med djävulen. Häxorna flyger dit på sina kvastar eller annat redskap eller kanske på ryggen av deras husdjur. Häxornas frånvaro märks aldrig för alla är förtrollade att tro att häxorna är hemma som vanligt. Blåkulla är inte en specifik kulle utan kan variera.

Att festa är alltid kul, men jag skulle nog välja ett annat sällskap. Att Blåkulla inte är en specifik kulle är intressant. Jag sökte på Blåkulla och kom fram till följande adresser:

*De blå miljonprogramshusen i Hagalund i Solna kallas även för Blåkulla.
*Även ett bostadsområde i västra Laholm har namnet Blåkulla.
*Högsta toppen på Stora Brattön i Bohuslän heter Blåkulla.
*Polishuset i Visby har kallats för Blåkulla.
*En del av ett bostadsområde i Helsingborg heter Blåkulla.
*Soptippen Blåberget, mellan Sundsvall och Matfors, kallas ibland Blåkulla.

Tror att jag väljer Stora Brattön i år.
En annan sak jag funderar över är varför det inte finns ett manligt Blåkulla eller finns det?

2 kommentarer:

BP sa...

Igår lärde du dig två saker på min blogg. Idag fick jag lära känna fem nya blåkullor + fakta om den "riktiga" Blåkullan". Vilket utbyte av allmän oumbärlig info;-)
Du är väl på väg till Stora Brattön nu... eller;-)

Susanne sa...

Mycket hur-har-man-klarat-sig-tidigare fakta eller hur.. Risken/chansen är att man blir "översmart" =)