onsdag 13 oktober 2010

Sockiplast

















I går på arbetat pratade vi om Sockiplast, som de flesta av oss haft på oss under gympalektionerna.
Kolla med Wiki och följande fick jag reda på (det jag kommer ihåg är att de var äckliga, luktade illa).
Sockiplasten skapades 1959. Till en början var det en enkel bomullssocka försedd med en plastad sula som saknad mönster. Längre fram kunde man med hjälp av ett galler, där Sockiplasten placerades efter ugnstorkning, skapa det karakteristiska mönstret som ökar friktionen. Här kunde man även lägga in siffror för storleksmärkning.
Intresserad av läsa mer, klicka här.


Sockiplast låten nedan har Dee tipsat om, tur att man har allmänbildade vänner.
Näe nu ska jag fundera på vad jag ska packa ner till Inspirationsdagarna.


2 kommentarer:

BP sa...

Ha, ha, ha! Har sett sockiplastisar många gånger men aldrig haft dom på mina fossingar. Försent att börja nu kanske;-)

Petra sa...

Helt underbart, vilken nostalgitripp du bjuder på.