fredag 19 augusti 2011

Demaptera är det latinska ordet för

Tvestjärt. Jag ogillar dem intensitvt!!!!
Såg två st när jag grillade och det går kalla kårar genom hela kroppen när jag ser dem. Kollade lite med Wiki och fick reda på följande

  • 1800 arter vara av 4 arter finns i Sverige (tur att de inte är fler)
  • Flygvingar finns på en del arter
  • Kallas för Örnastörtare på skånska
  • Kallas för Rävsaxar i Skaraborg
  • Kallas för Öronkyrcka på Gotland
  • Hemma på min gata kallar jag dem för Äckelpäcklarna
  • Läs Lippes läskiga historia, jag hade reagerat precis likadant.


5 kommentarer:

Lippe sa...

Kan tillägga till din värt-att-veta-lista att de smakar fan också!!!
http://hrifrnochvidare.blogspot.com/2011/02/fylld-hallonrem.html

BP sa...

Fy f*n vad äckligt, hennes story var ju direkt - ja... du vet....

♥ Sanna ♥ sa...

Jag gillar inte äckelpäckelna heller, men det känns som dom är många iår har sett flera stycken som även har kommit in ... Då skriker jag och ber sonen ta ut dom ;) ännu värre är det med spindlar då springer jag och skriker haha märks att jag passar här på landet ;) eller hur :)
Kram

Mina dagar sa...

Jag tycker ditt namn var BÄST!

Ha en mysig lördag (utan dom där krypen)

4U2 sa...

Mycket oönskade är de, de är faktiskt äckliga!