torsdag 11 mars 2021

Trist onsdag

 Igår blev jag ID-kapad 😡 Någon har beställt ett elavtal och ett telefonabonnemang med mitt personnummer, blir så arg. Konstigt att det är så lätt att beställa ett elavtal och telefonabonnemang med ett personnummer, hittepå-mejl och ett telefonnummer som oxå är hitte-på. Personnummer är en offentlig handling och är hur lätt som helst att få tag på.
Så det gick åt massor med timmar att polisanmäla, bedrägeri-spärra mitt personnummer på en massa ställen. Hur jag upptäckte det? Jag hade fått två pling från kreditupplysningscentraler via Kivra, så det var ju tur i oturen att jag har det, så att det gick snabbt att spärra. Nu håller jag tummarna att det inte dyker upp 800 tidningar eller likande i min brevlåda.

En sak vill jag rekommendera att du gör det är att gå in på Skatteverkets hemsida och klicka i att ingen obehörig kan ändra din adress, det har inte hänt mig men jag blev lite rädd. 



2 kommentarer:

Susjos sa...

Men usch så trist! Jag har nu i alla fall spärrat att ingen obehörig kan kan ändra min adress.
Hoppas allt löser sig för dig!
Ha det gott!

BP sa...

Såååå himla trist! Tack och lov att du kom på det så snabbt. Läste om adressändringen på en annan blogg och gjorde det faktiskt för några månader sedan.