söndag 2 maj 2010

Fotbollsderby

Om 1,5 timme startar säsongens första fotbollsderby mellan Djurgården och AIK. Det gick inte att få tag i biljetter till ett rimligt pris, så jag kommer att sitta ute i solen och lyssna på radion. Rasmus ringde för en stund sedan och undrade ifall jag vill hänga med "grabbarna" och kolla matchen på
O´learys, kul att de vill ha med en gammal morsa ;)
Jag tycker att det är kul med derbyn men brukar undvika dessa pga att det nästan alltid blir bråk mellan de sk supportergrupperna. Jag tycker inte att det är riktiga supporters, för en riktig support är där för att sjunga fram sitt lag till en ev seger.
Frågade min vän Wiki om vad hon sa om derbyn och hon sa bl a följande:

En match mellan två lag som kommer från samma stad eller samma region. En del derbyn har även historiska, politiska, religiösa eller sociala förtecken.Matcher av derbykaraktär prägals ofta av rivalitet mellan lagen, och riskerar ofta att utsättas för huliganism, och polisen klassar ofta sådana matcher för högriskmatch.

Va mycket roligare det skulle vara ifall polisen klassade ett derby för Folkfest istället =)

Nu ska jag njuta av våren och hoppas på en seger till Djurgården.



2 kommentarer:

BP sa...

Så Wiki är en "hon"... mmmmhhhhh. Verkligen kul att grabben vill ha morsan med. Go for it säger jag bara. Håller nog på Djurgården i derbyt om inget annat än att se vissa miner imorgon på jobbet;-)
Enjoy!!!

Susanne sa...

Wiki är en hon bara för att Wiki är så himla smart ;)
Imorgon kommer jag att hålla huvudet högt