söndag 14 november 2010

Söndagens 3 temadagar

Idag har jag sovit länge, ska strax gå ut och handla lite färskt bröd till "frullen". Min "shopping axel" känns mycket bättre idag. Så en promenad kommer nog att göra susen. Hur som haver så ska jag skriva lite om dagens 3 temadagar.
1. Fars dag  firades första gången 1910 i Spokane i staten Washington  och kom sedan till Sverige 1931 och dagen firades i juni. Efter önskemål av Nordiska Handelssamfundet flyttades den pga att den låg för nära Mors dag. Vill du veta när andra länder firar Fars dag klicka här.

Bild lånad från Google















2. Internationella diabetsdagen Läste i gårdagens tidning att diabetes bara ökar ock ökar. I Sverige är det ca 365.000 som är drabbade. Man tror att lika många till harr det utan att veta om det. 2 barn insjuknar varje dag och detta beror till stor del på att vi rör på oss alldeles för lite och äter fel. I dag anordnas många förläsningar runt om i landet och på vissa ställen kan man testa sitt blodsocker.

3. Ostkakans dag. Ostkakan kommer ursprungligen från Småland, har sina anor från 1600-talet och har av en Centerpartist förslagits den 18/10 2004 till Sveriges nationalrätt. Yuck tycker jag om den sk maträtten.

1 kommentar:

BP sa...

Vilken salig blandning av dagar: Google loggan skrattade jag gott åt: kolla längst ut till höger: ser ut som en behå... jag vet att det är en fluga;-)
Ostkakans dag, hmmmmmm. Ja och maken är ju diabetiker, så vet han också att han "firas" idag.