lördag 6 november 2010

Lördagens 3 temadagar

Gäspar och njuter av morgonkaffet utan DN, det är ju röd dag....
Kollade in kalender och har följande temadagar att dela med mig. Men först vill jag uppmärksamma bästa Dees födelsedag idag. Hipp, hipp hurra hurra. Bamsekramar till dig på din dag.
1. Gustav Adolfsdagen firas till minne av Gustav II Adolfs som samma dag stupade i Lützen 1832. Gustav II Adolf lade grunden till Göteborg och där det firas exrta genom att man äter Gustav Adolfsbaklsen, den skapades första gången av konditoriet Bräutigams i Gbg 1906.


























2. Internationella dagen för att förhindra exploatering av miljön i krig och väpnade konflikter. Ytterligare en FN-dag som det inte finns någon fakta på.
3. Alla helgons dag är en kristen högtid som firas till de dödas åminnelse. Eftersom jag är 60-talist är jag uppväxt med att man gick till kyrkogården och tände ett ljus på anhörigas gravar.

Nu ska jag klä på mig och ta ett varv runt Långsjön med kameran och hoppas på lite vackra bilder.

1 kommentar:

BP sa...

Ja tänk vad man lär sig när man kikar in här. Dessutom har jag nu även fina bilder att se framemot. Inte illa en lördagseftermiddag:-)