torsdag 29 april 2010

Mördarsniglar och Fotboll

Mördarsniglar
Imorse när jag tog min morgonpromend till Stuvsta, så såg jag sommarens värsta plåga och snusk, nämligen mördarsniglar. Peppar, peppar så har vi inga hemma på min gata, men de är rätt nära.
Nedanstånde lilla äckel stötte jag på i morse



Vad säger då Wiki?
Spansk skogssnigel (Arion vulgaris), populärt kallad mördarsnigel är en art i familjen skogssniglar. Den är ungefär lika stor som svart skogssnigel (Arion ater) och har en oftast smutsigt rödbrun färg. Den spanska skogssnigeln lever på kadaver samt döda och levande växter. I och med att den spridits passivt genom att ägg och sniglar följer med transporter av plantor, jord och trädgårdsavfall så har den introducerats och etablerat sig långt utanför sitt ursprungliga utbredningsområde och då den på många håll uppträder invasivt har den blivit till ett gissel för odlare och i trädgårdar. Öknamnet mördarsnigel kommer dock främst av det faktum att den utövar kannibalism.


Detta vetande känns inte så viktigt, men det kanske finns någon som är nyfiken.


Fotboll
Idag var det dags för säsongens första fotbollsmatch för mig. Jag, Rasmus, Inger och Bosse möttes upp på Östra för en bit mat, sedan gick vi till Stadion och såg Dif vinna mot Mjällby, kändes såååå bra.
Mjällby låg 4:a i tabellen och DIF 12:a innan dagens match... Såååååå nöjd. På söndag är det Derby på Råttsunda och då hoppas jag att det går lika bra.
Innan matchen så blev Rasmus intervjuad och filmad av Supporterlaget. För den som inte vet så är Supporterlaget ett samarbete mellan våra 16 allsvenska lag, Svenska spel och Svensk Elitfotboll. De strävar efter en schysst supporterkultur. Rasmus hade kanonbra svar på deras frågor. Lägger upp filmen här, när den kommer upp på deras hemsida. Här kommer en bild under tiden






Här kommer lite fler bilder från vår lyckliga kväll på Stadion





2 kommentarer:

BP sa...

Grattis till segern... bra att du/ni har hittat en ersättning för ishockeyn, ni hade ju varit urtråkade annars;-)
Möttes igår av både sniglar och äckliga maskar. Du orkade t o m plåta, det gjorde inte jag.

Susanne sa...

Går på lite avvänjning från Hockeyn.... ;)